Hoe organiseer ik een receptie of banket?

Recepties en banketten met zittende gasten

De geldende regels verschillen naargelang het gaat over een gezeten receptie of banket met privékarakter of over een gezeten receptie of banket toegankelijk voor het publiek.

Onder een receptie of banket met privékarakter wordt verstaan:

  • er is geen vrije toegang
  • het vindt plaats op uitnodiging en is gericht op de familiale, vrienden- of professionele kring.

Voorbeelden zijn huwelijksrecepties en -feesten, babyshowers, koffietafels of bedrijfsfeestjes voor personeelsleden, eventueel met hun levenspartner.

Banketten of recepties georganiseerd door een vereniging voor hun leden worden ook als een receptie of banket met privékarakter beschouwd.

Andere recepties en banketten (zoals buurtfeesten, eetfestijnen, bedrijfsfeesten waar externen worden uitgenodigd,…) worden beschouwd als toegankelijk voor het publiek.

Voor recepties en banketten die georganiseerd worden in de provincie Antwerpen, gelden strengere maatregelen dan de regels die hieronder vermeld zijn: ze mogen niet plaatsvinden tussen 23.30 uur 's avonds en 6 uur 's morgens. Er mogen maximum 4 personen aan één tafel zitten, ofwel de leden van een gezin. Er moet steeds minstens 1,5 meter fysieke afstand zijn tussen de gezelschappen aan tafel. Een individuele registratie is verplicht en deze gegevens worden 4 weken bijgebouwen.

De regels voor recepties en banketten met privékarakter

Recepties en banketten met privékarakter kunnen plaatsvinden voor personen die onder hetzelfde dak wonen met maximum 5 steeds dezelfde personen met een maximum van 10 personen in totaal. Kinderen jonger dan 12 jaar zijn niet meegerekend in deze 5fpersonen (toepassing van de regels van de sociale bubbel). Het personeel van de professionele traiteur/catering wordt niet meegerekend bij het aantal genodigden

De recepties en banketten moeten georganiseerd worden volgens het geldende protocol wanneer ze in een publiek toegankelijke plaats doorgaan:

    • mogen niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens
    • de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief met een minimale hoogte van 1,8 meter
    • een maximum van tien personen per tafel is toegestaan
    • enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan
    • elke aanwezige moet aan zijn eigen tafel blijven zitten
    • het dragen van een mondmasker door het zaalpersoneel is verplicht (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden)
    • het dragen van een mondmasker door het keukenpersoneel is verplicht, (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden)
    • er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter
    • terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden
    • De contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 kalenderdagen teneinde enig later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, moeten worden vernietigd na 14 kalenderdagen en de klanten moeten uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd.

De regels van toepassing voor recepties en banketten toegankelijk voor het publiek

De banketten en recepties toegankelijk voor het publiek worden beschouwd als evenementen en dienen dus de regels die van toepassing zijn voor evenementen te volgen.

Recepties en banketten mogen niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens. Het maximum aantal aanwezigen is 100 binnen en 200 buiten. Het personeel van de professionele traiteur/catering wordt niet meegerekend bij het aantal genodigden. De regels voor horeca zijn eveneens van toepassing:

  • mogen niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens
  • de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief met een minimale hoogte van 1,8 meter
  • een maximum van tien personen per tafel is toegestaan
  • enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan
  • elke aanwezige moet aan zijn eigen tafel blijven zitten
  • het dragen van een mondmasker door het zaalpersoneel is verplicht (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden)
  • het dragen van een mondmasker door het keukenpersoneel is verplicht, (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden)
  • er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering van eenmanszaken met naleving van een afstand van 1,5 meter
  • terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden
  • De contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 kalenderdagen teneinde enig later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, moeten worden vernietigd na 14 kalenderdagen en de klanten moeten uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd.

Mag ik een receptie of banket bij mij thuis organiseren?

Ja, het is mogelijk om een receptie of een banket bij je thuis te organiseren. Het maximum aantal genodigden (inclusief de gastheer/vrouw) is 10 personen volgens de regel van de sociale bubbel.

Mag er bij een receptie of banket een buffet georganiseerd worden?

Dit is toegelaten op een receptie of banket met privékarakter omdat de genodigden niet gehouden zijn aan de verplichting om aan tafel te blijven zitten. Het maximum aantal genodigden (inclusief de gastheer/vrouw) is 10 personen.


Het buffet moet wel georganiseerd worden door een professionele catering/traiteur en het protocol van toepassing op de cateringsector dient gerespecteerd te worden. Dit protocol voorziet bijvoorbeeld dat de genodigden geserveerd worden door personeel en wordt elke service gedaan in individuele wegwerpschotels.

Mag ik dansen op een receptie of banket met privékarakter?

Nee, dansen op een receptie of banket is niet toegestaan. Echter, op een privé-receptie of -banket kunnen alleen mensen worden uitgenodigd die deel uitmaken van de sociale bubbel, contacten waarvoor de veiligheidsafstand niet altijd dient te worden gerespecteerd.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.