Laat je online helpen

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is de dienstverlening beperkt tot de essentie. Snel persoonlijk langskomen om iets aan te vragen of op te halen is momenteel niet zomaar mogelijk.

Voor veel zaken is het echter helemaal niet meer nodig om nog naar het gemeentehuis te komen: deze kan je makkelijk zelf én van thuis in orde brengen.

We zetten het overzicht graag voor je op een rijtje.

Aangifte van adreswijziging

De aangifte van je adreswijziging kan je doen via het e-loket: https://www.meerhout.be/aangifte-adreswijziging

Wij starten je dossier dan alvast op. Zodra de wijkagent een positieve woonstcontrole kan uitvoeren word je ingeschreven op de datum van je aangifte.

Het uitvoeren van de adreswijziging op je identiteitskaart stellen we nog even uit tot na de coronamaatregelen.

Uittreksel strafregister

Een uittreksel strafregister vraag je op door een mail te sturen naar burgerzaken@meerhout.be met een duidelijke vermelding van je naam, voornaam, rijksregisternummer en de reden waarom je het uittreksel nodig hebt.

Wij zullen je dit dan digitaal of per post bezorgen.

Mijn Dossier: vraag van thuis uit bevolkingsattesten en akten van de burgerlijke stand op

Het rijksregister is een gegevensbank waarin alle inwoners van België zijn opgenomen. Bij het rijksregister hebben ze een toepassing ontwikkeld, Mijn Dossier, die zo veel mogelijk dossiers van jou samenbrengt.

Via de toepassing Mijn Dossier kan je van thuis uit voortaan niet enkel bevolkingsattesten aanvragen maar ook akten van de burgerlijke stand.

Akten van de burgerlijke stand die opgemaakt zijn sinds 31 maart 2019 kunnen, met behulp van je elektronische identiteitskaart, gemakkelijk online worden aangevraagd.

Akten van de burgerlijke stand die voor 31 maart 2019 zijn opgesteld kan je per e-mail opvragen bij team burgerzaken.

De documenten die je via Mijn Dossier kan downloaden hebben dezelfde wettelijke waarde als het document dat je bij je gemeente kan afhalen.

Het enige wat je nodig hebt om gebruik te maken van de toepassing Mijn Dossier is een e-ID en een kaartlezer.

Meer informatie vind je op de website https://mijndossier.rrn.fgov.be

Pin- en pukcode verloren of niet ontvangen

Je identiteitskaart werkt met een pincode. Typisch aan zo'n code is dat je ze wel eens durft te vergeten.

Geen nood, bij verlies of niet-ontvangst van de pin- en pukcode kan je nieuwe codes aanvragen. De aanmaakprocedure duurt ongeveer twee weken.

Op dit moment kan je best zelf nieuwe codes aanvragen. Dit doe je via de website van Binnenlandse zaken via deze link: https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/

De codes komen toe bij je lokaal bestuur.

Indien het niet dringend is, dan vragen we om te wachten tot na de coronamaatregelen om de codes op je identiteitskaart te plaatsen.

Sociale zaken

Sommige dossiers kan je, met behulp van je identiteitskaart en een kaartlezer, van thuis uit alvast opstarten en opvolgen:

  • Pensioenaanvraag
  • Aanvragen tot tegemoetkomingen aan personen met een handicap en de opvolging hiervan
    • Inkomensgarantie voor ouderen (IGO) aanvragen kan:
    • Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap (IT)
      (>21 jaar en <65 jaar en omwille van de handicap problemen bij het uitvoeren     van dagelijkse activiteiten)
    • Inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT)
      (>21 jaar en <65 jaar en omwille van de handicap kan je niet werken of verdien je minder dan een gezond persoon)
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden (THAB)
    • Aanvraag parkeerkaart voor personen met een handicap
Gepubliceerd op donderdag 19 maart 2020 17.10 u.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.