Meer dan honderd bedrijven, gemeenten en organisaties zeggen “Statiegeld, Yes We Can!”

Statiegeld? Yes We Can! Met deze enthousiaste slogan starten 140 gemeenten, bedrijven en organisaties (dinsdag 24 november 2020) de nieuwe campagne van de Statiegeldalliantie voor een snelle invoering van statiegeld.

De positieve campagne start tegelijk in Nederland en België. Het aantal deelnemers loopt razendsnel op. 55 Nederlandse gemeenten en 13 Belgische gemeenten doen al mee: Gent, De Panne, Bredene, Meerhout, Alken, Wevelgem, Maasmechelen, Lanaken, Essen, Laakdal, Zwevegem, Wortegem-Petegem en Kasterlee.
Bedrijven en organisaties Ecopower, Algemeen Boerensyndicaat, Bond Beter Leefmilieu, Gents
Milieufront, Proper Strandlopers, Conscious Crew, waterschap Oostkustpolder en Nature & Progrès gaan ook meteen van start.
In Nederland doen tientallen andere organisaties en gemeenten waaronder Amsterdam,
Den Haag, Utrecht, Maastricht, ASN Bank, Triodos bank en supermarkt Ekoplaza mee met
de campagne


Campagnebeeld


Het Gentse communicatiebureau Bigtrees ontwierp een wervend campagnebeeld dat de
positieve vibe rond statiegeld goed uitstraalt. Het Yes We Can-blikje komt in vier frisse
kleuren. De hand die het vasthoudt, steekt de duim omhoog voor statiegeld. De achtergrond
van elk beeld is uniek voor elke gemeente, organisatie of bedrijf. Zo komt de kracht van de Statiegeldalliantie, honderden diverse partijen die zich achter één oproep scharen, duidelijk naar voren.
Met hun beeld spreken de deelnemers zich duidelijk en kleurrijk uit voor een snelle invoering
van statiegeld, zowel in het straatbeeld, als online met #StatiegeldYesWeCan.


Zo zegt Eric Claeys, directeur van het Algemeen Boerensyndicaat: “Het ABS dringt aan op
een snelle invoering van statiegeld in België. Voor de veiligheid van ons vee en het proper
houden van onze velden en weiden. Zwerfvuil, en zeker blik, glas en plastic, heeft een
nefaste invloed op onze landbouwactiviteiten. Onze Vlaamse ABS-boeren steunen dan ook
ten volle de Yes We Can!-campagne voor statiegeld”.


Dinsdag 24 november 2020 treden de eerste deelnemers met hun beeld naar buiten. Gedurende de campagne zal dit aantal steeds verder groeien. De campagne gaat later ook op pad om verschillende deelnemers aan het woord te laten in video-interviews.

De race naar statiegeld


8 op de 10 Belgen willen dat er statiegeld komt. In 8 andere Europese landen bestaat het al
jarenlang. 10 Europese landen beslisten de voorbije vier jaar om statiegeld in te voeren of uit
te breiden. Nederland besliste in april dit jaar dat er op alle plastic flessen statiegeld zit vanaf
1 juli 2021.
“Natuurlijk kunnen we ook in België statiegeld invoeren. Bij de politici is er veel goede wil om
dit ook te doen. Zeker nu de Waalse, de Brusselse én de federale regering statiegeld in hun
regeerakkoorden voorzien. Samen met al die partners willen we nu de politici aanmoedigen
om door te zetten, en statiegeld snel in wetten en decreten te schrijven”, zegt de
Statiegeldalliantie.


Elke gemeente, bedrijf of organisatie kan zich geheel gratis aansluiten bij de campagne. “We
roepen alle gemeenten, bedrijven en organisaties op om deze feelgood campagne mee te
doen groeien. Zo geven we de politici het laatste motiverende zetje zodat statiegeld er echt
komt. Statiegeld? Yes We Can!”, besluit de Statiegeldalliantie.

Gepubliceerd op maandag 23 november 2020 14.19 u.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.