Op welke manier open jij je winkel op maandag 11 mei?

Er gelden zowel richtlijnen voor jou als winkelier als voor je klanten.

Als winkelier ben jij verantwoordelijk voor de nodige voorbereiding en het goede verloop in je winkel en voor de wachtrij. Wanneer klanten zich niet houden aan de richtlijnen, spreek je hen hierover meteen aan. Daarbij hou je best zo goed mogelijk toezicht op de ingang van je winkel.

Richtlijnen de winkel

  • Per 10 m² winkeloppervlakte wordt er maximum 1 klant tegelijkertijd binnengelaten.
  • Voorzie de nodige vloeraanduidingen voor veilige wachtrijen buiten en ter hoogte van de kassa, zodat de sociale afstand van 1,5 meter maximaal wordt gerespecteerd.
  • Winkeliers worden aangemoedigd om zo veel mogelijk te werken op afspraak.
  • Geef klanten de kans om hun handen te ontsmetten met alcogel bij het binnenkomen en buitengaan van de winkels.
  • De winkel voorziet een veilige afstand van 1,5 meter tussen winkelmedewerkers en klant bij de kassa's. Een afscheiding in plexiglas is aangewezen.

Richtlijnen voor de klant

  • Respecteer altijd en overal de veiligheidsrichtlijnen die met affiches worden aangeduid of toegelicht door de winkelmedewerker.
  • Je winkelt alleen én zo kort mogelijk. Je komt alleen met twee winkelen, als het echt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld wegens kleine kinderen of voor begeleiding van iemand met een mentale of lichamelijke beperking.
  • Je respecteert op elk moment 1,5 meter afstand met overige klanten en de winkelmedewerkers, zowel in de winkel als buiten bij eventuele wachtrijen.
  • Klanten worden aangeraden om een mondmasker te dragen tijdens het wachten en hun bezoek aan de winkel.
  • Is het ergens te druk? Keer naar huis en kom op een later tijdstip terug.

Het lokaal bestuur ondersteunt je zoveel mogelijk door bepaalde communicatiematerialen ter beschikking te stellen, waaronder affiches die je hieronder kan downloaden.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.