Antoon ontwierp een beeld voor elk van de vier leefgemeenschappen: Centrum, Berg, Gestel en Zittaart. De Marktvrouw is het eerste beeld in deze reeks. Antoon (1943-2011) was een rasechte Meerhoutenaar, een kunstenaar met een open deur die meeleefde met de gemeenschap.
Het beeld kwam er doordat de Meerhoutse gemeenteraad ruimte voorzien had voor een kunstwerk op de markt die in 1993 heraangelegd werd.
Voor één keer werden niet de typische Meerhoutse katten of molens uitgebeeld, maar een marktvrouw. Antoon koos voor dit thema omdat hij, wanneer hij op de markt al de jongeren bij elkaar zag, besefte welke een reuze ontmoetingsplaats de Markt was. En als hij daarnaast de dames naar de wekelijkse donderdagmarkt zag gaan, niet alleen om te winkelen, maar ook om wat te pronken, was zijn keuze snel gemaakt.
De Marktvrouw draagt een halssnoer, waaraan een driehoek met binnenin een stip, het herkenningsteken van de kunstenaar, bengelt. Het hoofd is getooid met een driehoekig hoofddeksel dat verwijst naar de Frankische driehoek van de Meerhoutse markt. Op deze manier legde Antoon symbolisch de verbinding tussen verleden en heden.
Het beeld is geplaatst op de hoek van de Markt met de Gasthuisstraat en is zodanig ingeplant dat de ogen van de Marktvrouw op de as liggen, die de kiosk dwarst en stopt aan de Sint-Trudokerk op de achtergrond.
Het beeld is gemaakt uit verwarmde inox. De 4 granieten zuilen staan er niet voor niets. Zij symboliseren het Centrum, de Berg, Gestel en Zittaart, de 4 Meerhoutse gehuchten.