Vanaf 12 jaar krijgt iedere Belg een elektronische identiteitskaart of eID. Deze kaart is een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Met dit document kan je je identiteit en nationaliteit aantonen, ook in het buitenland.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht de identiteitskaart altijd op zak te hebben.
Deze eID's zijn 6 jaar geldig:
- 12 jaar, eerste eID
- 12 jaar, vanaf tweede eID
Deze eID's zijn 10 jaar geldig:
- meerderjarigen
Deze eID's zijn 30 jaar geldig:
- 75 jaar en ouder
voor wie?
Belgische inwoners vanaf 12 jaar die ingeschreven zijn in de bevolkingsregister.
procedure
De elektronische eID wordt in twee fasen uitgereikt en je moet daarvoor tweemaal langsgaan bij team burgerzaken.
- Je ontvangt een uitnodiging om je identiteitskaart aan te vragen.
- Drie weken later krijg je via b-post een enveloppe die jouw puk- en pincode bevat. Met deze codes kan je bij team burgerzaken je identiteitskaart activeren. Je moet persoonlijk op de afspraak verschijnen. Het afhalen van de identiteitskaart met volmacht is niet mogelijk.
spoedprocedure
Er zijn twee opties:
-
spoedprocedure met levering in de gemeente
aanvraag voor 15 uur, levering na 1 werkdag:-
EID: 113.80 euro
-
-
spoedprocedure met gecentraliseerde levering
aanvraag voor 15 uur, levering na 1 werkdag, af te halen bij FOD Binnenlandse Zaken Brussel:-
EID: 149.10 euro
-
bedrag
- 12 jaar, eerste eID : 18.30 euro, 6 jaar geldig
- 12 jaar, vanaf tweede eID: 20.30 euro, 6 jaar geldig
- meerderjarigen: 20.30 euro, 10 jaar geldig
- 75 jaar en ouder: 20.30 euro, 30 jaar geldig
wat meebrengen?
- een recente kleurenpasfoto met witte achtergrond
Kijk op www.fotopaspoort.be voor de criteria van een goede pasfoto.
meer info
In het gemeentehuis bij team burgerzaken is een pasfotoautomaat beschikbaar. Na afspraak kan je hier terecht om pasfoto's te maken.
Voor 8 euro krijg je een set van 6 pasfoto's die uiteraard conform de nieuwe ICAO-normen zijn voor alle officiële documenten.
De pasfotoautomaat is toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit.