Snelheidszones optimaliseren voor een vlottere doorstroming

De gemeenteraad keurde op maandag 23 juni de aanpassingen aan het snelheidsplan goed. De nieuwe snelheidszones zorgen voor een logischere en efficiëntere inrichting van de snelheidszones.

Op die trajecten geldt voortaan een snelheidslimiet van 50 km/u. Het lokaal bestuur wil zo de doelstellingen van het mobiliteitsplan optimaliseren.

Deze aanpassing past binnen het mobiliteitsplan dat in de zomer van 2024 werd gelanceerd. Dat plan heeft als belangrijkste doelstellingen de verbetering van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in Meerhout. In dat plan gaat veel aandacht uit naar de lengte van de snelheidszones. In de langere zones werden er veelvuldige overschrijdingen van de snelheidslimiet vastgesteld.

Door deze zones in te korten wil het bestuur bereiken dat snelheidsbeperkingen beter worden nageleefd. Daarbij zal ook extra worden ingezet op handhaving in de aangepaste zones.

Het bestuur benadrukt dat de verhoging van de snelheid enkel wordt doorgevoerd op logische plaatsen, waar de verkeerssituatie het toelaat. In kwetsbare omgevingen, zoals schoolomgevingen, blijft de zone 30 behouden. Net om daar extra aandacht aan te kunnen schenken, zijn aanpassingen elders noodzakelijk.

Concrete aanpassingen per deelgemeente

Aangepaste maximumsnelheden

De verhoging van de maximumsnelheid wordt op logische plaatsen ingevoerd. De snelheidslimiet gaat van 30 km/u naar 50 km/u in:

  • Meerhout-Zittaart

De Bevrijdingslaan wordt tussen Lindestraat en Breepoel terug 50 km/u. De bebouwde kom–zone 30 blijft gelden tussen de rotonde tot net na het kruispunt met Lindestraat.

  • Meerhout-Centrum

De Schoolstraat wordt tussen Boerenkrijglaan en Genelaar/Genebroek/Borgerhout terug 50 km/u. De bebouwde kom–zone 30 blijft gelden tussen Beerstraat tot net voorbij het kruispunt met Boerenkrijglaan.

De Jagersweg wordt tussen huisnummer 88 en het kruispunt met Del/Begonialaan terug 50 km/u. De bebouwde kom–zone 30 blijft gelden tussen Molenberg tot net voorbij het kruispunt met Del/Begonialaan.

  • Meerhout-Berg

Ook op de Olmsebaan tussen Bokkenrode en St. Jozeflaan mag opnieuw 50 km/u gereden worden. De bebouwde kom-zone 30 blijft gelden tussen Burgemeester Adriaensenlaan tot net voorbij het kruispunt met de St. Jozeflaan. Er geldt ook 50km/u op de Burgemeester Adriaensenlaan tussen de Vaalstraat en de Boerenkrijglaan. De bebouwde kom–zone 30 blijft gelden tussen Olmsebaan tot net voorbij het kruispunt met Boerenkrijglaan.

  • Meerhout-Gestel

Tot slot wordt de Gestelsesteenweg tussen Grasheuvel en Vennestraat terug 50 km/u. De bebouwde kom-zone 30 blijft gelden tussen Waterstraat tot net voorbij het kruispunt met Vennestraat.

Durven wijzigen waar nodig

In de zones waar de maximaal toegelaten snelheid 50 km/u bedraagt, zet het bestuur in op gerichte handhaving, aangevuld met preventieve snelheidsdisplays. Bijkomende snelheidsremmende infrastructuur plaatsen is evenzeer een optie voor het lokaal bestuur.

Een doordacht mobiliteitsplan draagt bij aan een blijvende verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in heel Meerhout. De aanpassing van snelheidsbeperkingen maakt het mogelijk om meer gerichte aandacht te geven aan zones waar kwetsbare weggebruikers zich bevinden, zoals kinderen aan schoolpoorten.

Zone 30 blijft waar het echt telt

In de aangepaste plannen blijft zone 30 behouden op locaties waar de verkeersveiligheid het sterkst doorweegt. Er wordt onderzocht waar bijkomende infrastructurele ingrepen kunnen komen om de snelheid nog beter te doen naleven.

De opbouw van de weg zelf moet duidelijk maken welke snelheid van bestuurders verwacht wordt. Zo werd bijvoorbeeld in de Oude Vorstsebaan gekozen voor de aanleg van verkeerskussens, paaltjes en fietssuggestiestroken, die de aanwezigheid van schoolgaande fietsers en hun begeleiders duidelijk signaleren aan automobilisten.

Ten vroegste van kracht in het najaar van 2025

Het snelheidsplan werd op 23 juni 2025 goedgekeurd door de gemeenteraad. De volgende stap is de goedkeuring door het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Dat is noodzakelijk om ook de maatregelen op gewestwegen te kunnen uitvoeren in overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer. Als het departement instemt, kan het nieuwe snelheidsplan ten vroegste in oktober 2025 in werking treden. Aangezien de aanpassingen een grote impact hebben op het terrein, onder andere door het vervangen van verkeersborden, blijven tot die tijd de huidige snelheidsregimes van kracht.

Meer info

www.meerhout.be/vervoering
Schrijf je in op de nieuwsbrief Meerhout in VERVOERing

Gepubliceerd op dinsdag 24 juni 2025 9.30 u.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.