beleid
Door de vele gewestwegen en het steeds drukker wordende verkeer is het doorgaand vrachtverkeer enorm toegenomen. 70 % van alle vrachtwagens is doorgaand verkeer en heeft geen enkele bestemming in Meerhout. Vooral in het dorpscentrum zijn de wegen niet goed genoeg uitgerust om dit vrachtverkeer te kunnen (ver)dragen. En verbeteren is helaas ook niet mogelijk, er is eenvoudigweg niet de ruimte om op een veilige manier doorgaand vrachtverkeer in het dorpscentrum te organiseren tenzij we heel wat huizen zouden onteigenen en afbreken om de weg te verbreden. Vooral voor voetgangers en fietsers is het onveilig. We kiezen ervoor om het vrachtverkeer daar te laten rijden waar het veilig kan en dat is waar vrijliggende fietspaden zijn.
De tonnagebeperking geldt enkel voor doorgaand vrachtverkeer. Wie in Meerhout binnen het gebied van de tonnagezonering moet leveren, heeft altijd doorgang.
We kiezen ervoor om het (doorgaand) vrachtverkeer te laten rijden op de Meerhoutse wegen die daarvoor het best zijn uitgerust. Alle bedrijvenzones blijven bereikbaar. Het blijft ook mogelijk om van de ring van Geel naar de E313 te rijden doorheen Meerhout. Maar dit zal niet meer kunnen langsheen de Meerhoutse wegen waar geen veilige ruimte voor fietsers en voetgangers is, zoals dat bijvoorbeeld is in Violetstraat, Markt, Beerstraat … Al het doorgaand vrachtverkeer gebruikt nu de kortste in plaats van de veiligste route en dat willen we tegengaan.
infrastructuur
We willen de Molsebaan volledig herinrichten. Dat betekent een nieuwe rijbaan, nieuwe, veiligere en ruimere fietspaden en een volledige herinrichting van het dorpscentrum. Dit vraagt uiteraard veel tijd. We hebben de wegbeheerder (AWV) gevraagd om op korte termijn de nodige herstellingswerkzaamheden uit te voeren. Met de tonnagezonering en het snelheidsplan willen we het doorgaand auto- en vrachtverkeer op de Molsebaan terugdringen. De Gestelsesteenweg heeft momenteel prioriteit. Na deze werken zal de Molsebaan aangepakt worden.
verkeer
Met de tonnagezonering willen we het doorgaand vrachtverkeer terugdringen. Aangezien 70 % van het vrachtverkeer dat op de Molsebaan rijdt doorgaand verkeer is, zal deze maatregel ervoor zorgen dat er enkele honderden vrachtwagens per dag minder op de Molsebaan zullen rijden. Doorgaand verkeer wil zeggen dat het voertuig geen bestemming heeft in Meerhout, maar er gewoon doorheen rijdt.
De tonnagezonering geldt niet voor vrachtwagens die in Meerhout binnen het gebied van de tonnagezonering moeten leveren.
Wanneer je bedrijf gelegen is binnen de zone met een tonnagebeperking, heb je altijd toegang van en naar je bedrijf binnen deze zone. Er geldt daarvoor uitgezonderd plaatselijk verkeer. Jullie nummerplaten doorgeven is niet nodig.
Jullie vrachtwagens zijn altijd plaatselijk verkeer wanneer jullie van en naar jullie bedrijf rijden. Dit geldt ook voor het beleveren van klanten in Meerhout binnen de zone met een tonnagebeperking.