online aanvragen afspraak maken
Wat is een afschrift of een uittreksel?
Een afschrift is de akte zoals ze werd opgemaakt met alle latere wijzigingen. Het afschrift wordt in het Nederlands afgeleverd.
Een uittreksel bevat alleen de huidige gegevens. Het uittreksel wordt in het Nederlands afgeleverd. Als je een uittreksel voor het buitenland vraagt van je geboorteakte, je huwelijksakte of een overlijdensakte, bezorgen we het in 10 talen: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans, Grieks, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.
Voorbeeld: Je bent van naam gewijzigd.
- Op het afschrift worden je oorspronkelijke naam en je nieuwe naam vermeld.
- Op het uittreksel is enkel je nieuwe naam zichtbaar.
voor wie?
Je kan een afschrift of uittreksel van een akte verkrijgen van:
- jezelf
- je minderjarige kinderen
- het kind waarover je voogdij voert
- de beschermde persoon waarvan je bewindvoerder bent
Je kan ook een akte krijgen van de volgende personen als je een goede reden hebt en je dit kan bewijzen:
- je meerderjarige kinderen
- je ouders
- je echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner
- je erfgenamen
Deze goede redenen of gerechtvaardigde belangen worden opgesomd in de wet:
- Het opmaken of wijzigen van een akte van de burgerlijke stand in het buitenland;
- Het voeren van een gerechtelijke procedure inzake de staat van de persoon;
- Zich registreren bij een buitenlandse sociale zekerheidsinstantie of een andere buitenlandse autoriteit;
- Het bewijs van verwantschap leveren met het oog op het maken van een reis;
- Het opmaken van een notariële akte;
- Het verkrijgen of verwerpen van een nalatenschap;
- Het solliciteren in het buitenland;
- Het aanvragen van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs;
- Het kennen van zijn erflaters of erfgenamen;
- Het beschikken over een onderhands mandaat van de persoon van wie de akte de staat van de persoon vaststelt of wijzigt.
Je kan daarnaast ook een akte opvragen met een volmacht van de persoon over wie de akte gaat.
procedure
Uittreksels van de geboorte-, huwelijks-, overlijdens-, echtscheidingsakte enz. kan je aanvragen bij team burgerzaken.
Je kan hiervoor, na afspraak, langskomen of je kan de aanvraag per mail doen via burgerzaken@meerhout.be. Zorg ervoor dat je bij je aanvraag de nodige bewijsstukken voegt die aantonen dat je voldoet aan het gerechtvaardigde belang of dat je aanvraag voorzien is van een ondertekende volmacht van de persoon over wie de akte gaat.