vreemdelingenkaart - aanvraag

afspraak maken

De elektronische vreemdelingenkaart is een bewijs dat je als buitenlander correct bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister. Deze kaart vervangt de papieren verblijfskaarten. Zo krijg je ook als niet-Belg toegang tot toepassingen van e-government en kan je documenten elektronisch ondertekenen.

De elektronische vreemdelingenkaart is geen identiteitskaart. Zowel als EU- als niet EU-onderdaan moet je altijd in het bezit zijn van je identiteitskaart van je land van oorsprong of van een paspoort.

Hou rekening met het feit dat je pasfoto moet voldoen aan strenge voorwaarden.

De vreemdelingenkaart bevat

  • een chip met je persoonlijke gegevens
  • je handtekening
  • je foto 
  • biometrische gegevens (vingerafdrukken).

procedure

Een drietal weken na je aanvraag ontvang je via b-post een pin- en pukcode.

Dit is de uitnodiging om je verblijfskaart persoonlijk af te halen en met je code de certificaten te activeren bij team burgerzaken. 

bedrag

EU: 18,70 euro

Niet-EU: 19,20 euro

wat meebrengen?

  • je identiteitskaart
  • je oude paspoort of bewijs van verlies 
  • een recente kleurenpasfoto met witte achtergrond

Kijk op www.fotopaspoort.be voor de criteria van een goede pasfoto.

meer info

In het gemeentehuis bij team burgerzaken is een pasfotoautomaat beschikbaar. Tijdens de openingsuren kan je hier terecht om pasfoto's te maken.

Voor 8 euro krijg je een set van 6 pasfoto's die uiteraard conform de nieuwe ICAO-normen zijn voor alle officiële documenten.

De pasfotoautomaat is toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.