vreemdelingenkaart - aanvragen pin- en pukcode

afspraak maken

Een elektronisch identiteitsdocument bevat volgende codes:

  • een pukcode om de identiteitskaart te activeren
  • een pincode om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen vb: my pension, my minfin, my career, my belgium, tax on web.

Wil je een andere pincode? Wijzig de pincode dan wanneer je het identiteitsdocument gaat afhalen. Kies een code die jij goed onthoudt, maar die anderen niet makkelijk raden. Bewaar de code op een veilige plaats, ver weg van je identiteitsdocument. 

Moet je de pincode ingeven? Dan krijg je drie pogingen. Ben je de code vergeten? Is je kaart geblokkeerd? Ga dan met je pukcode naar team Burgerzaken en vraag een nieuwe pincode aan. Ben je ook de pukcode verloren? Dan helpen de medewerkers van team burgerzaken je verder. 

procedure

Je kan op twee manieren een nieuwe pin- en pukcode aanvragen:
  • Surf naar https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/en vraag aan de hand van je rijksregisternummer een nieuwe pin- en pukcode aan. Drie weken later wordt de pukcode naar het gemeentehuis verstuurd. Wij contacteren je zodra de codes bij ons zijn toegekomen.
  • Maak een afspraak en ga langs bij team burgerzaken en vraag daar je nieuwe codes aan. Drie weken later wordt de pukcode naar het gemeentehuis verstuurd. Wij contacteren je zodra de codes bij ons zijn toegekomen.

Na ontvangst van de pukcode maak je een afspraak en ga je langs bij team burgerzaken en neem je identiteitskaart mee. Onze medewerkers kunnen dan je pincode activeren.

Heb je een nieuwe identiteitskaart aangevraagd?

Dan ontvang je na ongeveer 3 weken thuis een pin-en pukcode. 

Met deze codes en je oude identiteitskaart kom je, na afspraak, langs bij team burgerzaken.

Je identiteitskaart wordt aan de hand van je codes geactiveerd. De pincode kan je wijzigen bij team burgerzaken.

Heb je niet gevonden wat je zocht?

Laat het ons weten.