Wat?
- 30 km per uur binnen de bebouwde kom (Centrum, Berg, Gestel, Zittaart), in de bos- en natuurgebieden en in het gebied tussen Veedijk en Biezenhoed
- 50 km per uur op wegen zonder fietspaden en wegen met een dubbelrichtingsfietspad met veel conflictpunten zoals de Bevrijdingslaan
- 70 km per uur op de wegen met fietspaden aan beide zijden van de rijbaan of een dubbelrichtingsfietspad met weinig conflictpunten of een veilig alternatief fietspad hebben zoals Heikant
Hageland is ingericht als woonerf en hier is de toegestane snelheid 20 km per uur.
Extra maatregelen
- Om van 70 km per uur naar 30 km per uur te gaan zullen er wel kleine overgangszones zijn waar je kortstondig 50 km per uur mag rijden.
-
Om de snelheid veilig af te dwingen wordt in sommige straten de inrichting gewijzigd. Het zullen vooral die straten zijn waar nu veel snelheidsovertredingen zijn, waar veel sluipverkeer rijdt en waar de infrastructuur niet voldoet.
De maatregelen zullen geen hinder veroorzaken voor omwonenden.
Waarom?
- Lagere snelheden zijn veiliger en aangenamer voor alle omwonenden. Een ongeval bij 30 km/u zorgt voor minder schade dan één bij 50 km/u.
- Er wordt minder fijn stof en lawaai veroorzaakt bij 30 km/u dan bij 50 km/u.
- Fietsers en voetgangers moeten de mogelijkheid krijgen om deel uit te maken van het verkeer, een lagere snelheid van het autoverkeer zorgt daarvoor.
Wanneer?
- Sinds 19 april 2024.
Hoe?
Alle verkeersborden die de snelheid aangeven worden vervangen.
Bekijk hier de kaart met het snelheidsplan per straat.
Vragen?
Heb je vragen? Kijk dan eens in de FAQ-lijst, de kans is groot dat je daar het antwoord vindt.